Submarins: quina és la seva història?

Has sentit a parlar mai de l’origen dels submarins? Saps a quin es remunta la seva existència? Et ve algun personatge en concret al cap quan hi penses? En aquest article del blog del Nautilus et traiem de dubtes i et fem una petita introducció a la història dels submarins.

Els éssers humans sempre hem tingut curiositat a l’hora de saber què s’amaga al fons dels mars i dels oceans. Es diu que a l’Antiga Atenes ja existia la figura del submarinista, que se’n cuidava de netjar l’entrada al port. Però no tenim dades del primer submarí fins al S.XVI.

L’any 1578, William Bourne va dissenyar la primera embarcació submarina. Es tractava d’una vaixell completament tancat que es podia submergir i es conduïa amb rems per sota l’aigua. Tot i així però, la seva idea no va anar mai més enllà del paper.

L’any 1620, Cornelius Van Drebbel, un metge holandès resident a Anglaterra, va desenvolupar un primer submergible pràctic, impulsat amb rems que sortien per orificis tancats però flexibles. Es podia submergir durant hores i a profunditats de 4 o 5 metres, èxit aconseguit al Riu Tàmesi.

Quaranta anys més tard, el 1680, Giovanni Borelli va idear un artefacte capaç de submergir-se i emergir-se.

Trenta anys més tard,  els inventors es van adonar que s’havia d’idear un mètode de propulsió més eficaç que el de l’home. Mentrestant, no feia falta l’esforç de construir submarins.

Durant l’última dècada del segle XIX, el vapor va reemplaçar les veles com a font de propulsió a la Marina dels Estats Units. L’any 1896 es va demanar a l’inventor irlandès John Holland que construís un submergible propulsat per vapor.

Més tard, el motor de combustió va anar prenent força, mètode que permetia anar a una velocitat major i una millor resistència a la superfície.

Al 1900, els dissenyadors van resoldre el problema de propulsió amb l’ús d’acumuladors i motors elèctrics. John Holland va ser-ne el pioner.

Passada la Segona Guerra Mundial, els submarins es van anar perfeccionant. Van passar a tenir forma de llàgrima, cosa que fa que es redueixi el soroll i la resistència a l’aigua, a més de millor velocitat i manejabilitat.

En l’actualitat existeixen més de 600 submarins al món en 43 països diferents, la majoria d’ells nuclears.